måndag 7 mars 2016

Cupcakes med vitchokladfrosting.

Idag bakade jag cupcakes, vilket var ganska länge sedan jag gjorde. Chokladfrostingen är min absoluta favorit och bara smälter i munnen. Vissa frostingar tycker jag mest smakar florsocker, men den här är något alldeles extra. Nu låter jag kanske lite överdriven, men testa själv vetja. 



Cupcakes

4 ägg
190 g strösocker (ungefär 2 dl)
225 g smör, rumstempererat
1 tsk vaniljsocker
200 g vetemjöl (ungefär 3,5 dl)
1 msk bakpulver

Chokladfrosting

115 g vitchoklad
200 g smör, rumstempererat
200 g philadelphiaost
5-6 dl florsocker
Livsmedelsfärg (valfritt)

Gör så här:
- Värm ugnen till 175 C.
- Sätt muffinsformar på en plåt (ca. 18 st).
- Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
- Tillsätt smör och vaniljsocker och fortsätt vispa.
- Sikta ner vetemjöl och bakpulver. Rör om försiktigt.
- Fyll formarna till ca 2/3 med smet.
- Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Chokladfrosting
- Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller i mikrovågsugn. Låt kallna.
- Vispa smör och philadelphiaost ljust och krämigt.
- tillsätt florsockret växelvis med den kallnade chokladen och vispa till smidig konsistens. Tillsätt mer florsocker om det behövs.
- Färga frostingen med livsmedelsfärg om så önskas.
- Häll frostingen i en spritspåse.
- Börja spritsa i ytterkanten av cupcaken och för spritsen i cirklar inåt mitten. Avsluta med en liten topp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar