torsdag 7 maj 2015

Tryffeltårta på en torsdag.

Hejsan hoppsan! Idag bakade jag en Tryffeltårta när jag kom hem från skolan. Den blev riktigt god, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. Receptet kommer ur en bok som heter Söta kakor.För mig är det ganska viktigt att det jag bakar ser bra ut. Det ska lixom vara fint att se på och så ska det ju förstås smaka gott också. Därför tycker jag att det är extra roligt att dekorera. Här spritsade jag en dekoration av vitchoklad. Jag spritsade först allt på ett bakplåtspapper och lät det stelna i frysen en stund, sedan placerade jag det på tårtan.



TRYFFELTÅRTA

Ingredienser:

150 g smör
¼ dl strösocker
2 ägg
1 dl kakao
2 msk vaniljsocker
2 krm salt
2 dl vetemjöl
smör till formen

Tryffel:

200 g ljus choklad (Jag använde mörk choklad, vilket gjorde tårtan lite maffigare)
75 g smör
¼ dl grädde

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop socker och ägg. Tillsätt det smälta smöret och därefter kakao, vaniljsocker, salt och mjöl. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant och grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 16-18 minuter, kakan ska vara lite kladdig. Låt svalna.

Gör så här, tryffeln:

Hacka chokladen grovt. Smält smöret i en kastrull, tillsätt grädden och koka upp. Blanda ner chokladen i den varma grädden och rör till en slät smet. Häll tryffeln över den kalla kakan. Ställ tårtan kallt så att tryffeln stelnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar