torsdag 11 juli 2019

Min 1920-tals hatt

I filthattskursen i skolan ingick det att tillverka en 1920-tals klockhatt. Klockhatten är precis som namnet en klockformad damhatt med en djupt formad kulle och ett kort brätte. I slutet av 20-talet blev det modernt att böja upp brättet på klockhatten. Den här trenden höll i sig ända till år 1934 när klockhatten föll ur modet. 

Klockhatten är 1920-talets mest kännetecknade damhatt. På den här tiden lämnade inte kvinnan huset utan att bära en hatt eller huvudbonad på huvudet. Inne i hemmet var det däremot tillåtet att gå runt utan hatt. Hatten under den här tiden formade även hårmodet, därför var den korta pagefrisyren vanlig eftersom den framhävde hatten på bästa sätt. 

Här får ni se bilder av min klockhatt gjord i kaninhårsfilt. Den här hatten var den allra första hatten jag gjorde när jag började studera till modist. Jag byggde upp de tre upphöjningarna med rep och tejp på stocken. Den lilla solfjädern på sidan av hatten är gjord av restbitar från när jag klippte till brättet. De virkade handskarna har jag fyndat på loppis för en struntsumma. Hoppas ni gillar min 20-talsstyling! 




Här ser ni en produktteckning på hatten och processbilder under arbetets gång. Först hur jag byggt upp formen med rep och tejp. Sedan hur jag dragit filten över stocken och spikat fast tvinnade tygremsor för att få snygga veck. Efter det klippte jag av kullen till rätt höjd och drog brättet på en brättesstock av det resterande materialet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar